جلسه اول (استقامت، قله رستگاري در راه حق)

جلسه اول (استقامت، قله رستگاري در راه حق)

حضرت آيت الله العظمي سيد محمد تقي مدرسي در اولين جلسه تدبر در قرآن كريم در ماه مبارك رمضان به بيان مطالبي در خصوص شكر پرداختند. ايشان شكر را از بزرگترين نعمت هاي الهي دانستند و فرمودند نعمت بالاتر از هر نعمتي توفيق شكر آن نعمت است. در ادعيه ما آمده است كه أَنْ تُوزِعَنِي مِنْ شُكْرِ نُعْمَاكَ مَا تَبْلُغُ بِي غَايَةَ رِضَاكَ. يعني خدايا مرا وادار كن به آن شكري از تو موفق شوم كه نهايت رضايت تو در آن است. ما بايد در دعاهاي خود هم نعمت از خدا بخواهيم و هم شكر نعمت را.

ايشان كه امسال سوره فصلت را موضوع و محور محفل قرآني خود قرار داده اند در ادامه اشاره اي كلي به محور و اصول كلي اين سوره كردند و فرمودند: به نظر مي رسد كليت و محور اساسي اين سوره استقامت در راه حق است. استقامت قله كمال راهي است كه يك انسان موفق به طي آن مي شود. نهايت تلاش هاي انسان مجاهد بايد به استقامت در راه صحيح متنهي گردد. به عبارت ديگر معناي استقامت يعني روح آدمي به قدري پاك شود و ضعفها را آن قدر از بين ببرد كه در تمام امتحانات و فتن فائق آيد. حتي دعا هم نمي تواند به تنهايي براي فلاح و رستگاري انسان كافي باشد. بيشتر آنچه انسان را به مقصد اصلي مي رساند عمل و تلاش خود اوست. دعا نسبت به عمل مانند نمك در غذاست.

حضرت آيت الله مدرسي عبور از پنج مرحله را به عنوان راه رسيدن به استقامت بيان كردند. كه اين پنج عقبه و خاكريز عبارتند از اعراض، شك، ظن، تربص و توكل.

ايشان در توضيح اين مراحل افزودند: گاهي انسان فكر مي كند آنچه آموخته و عمل مي كند حق مطلق است و ديگر نيازي به چيزي ندارد و همين براي او كافي است. همين فكر باعث مي شود از كلمه حق و ساير آيات رويگردان شود. اعراض از آيات خدا و فرامين اوليا خدا اولين مرحله اي ست كه بنده مومن بايد از آن به سلامت رد شود. گاهي ديده مي شود انسان به خاطر لقمه حرام يا قساوت قلب حرف حقي را مي شنود ولي در دل او تاثيري نمي گذارد. وقتي اين حالت تكرار شود انسان قسي القلب به كلي رويگردان مي شود و از راه منحرف مي شود.گناه روي گناه و مال حرام دل انسان را نسبت به پذيرش حرف حق مي ميراند.

مرحله دوم شك است. انساني كه به دنبال استقامت است بايد شك نسبت به راه حق خود نداشته باشد. حضرت ابراهيم عليه السلام در ماجراي پرستش خورشيد و ماه و ستاره از حربه شك استفاده كرد. يعني با ايجاد شك در دل گمراهان دل آنها را براي هدايت آماده كرد. يكي از راه هاي هدايت هم همين است كه در دل كافر نسبت به راه غلطش شك بيندازيم. در مقابل بايد اعتقادات خود را نسبت به راه حق خودمان محكم كنيم و نگذاريم شبهات موجب تشكيك در آن شود. شك نسبت به عقيده صحيح نيز بايد موجب محكم شدن عقيده گردد. ايشان فرمودند گاهي در زندگي افرادي را مي بينيم كه يك عمر چند ده ساله مشغول عبادت است ولي هنوز نسبت به ضروريات دين ترديد دارد. بايد مراقب باشيم كه خداي نكرده بعد از عمري عبادت اين شك اساس ايمانمان را از بين نبرد. گاهي ممكن است انسان چيزي نبيند و فكر كند راهش بي نتيجه و بي اساس است و اين فكر از بزرگترين اشتباهات بشر است.

حضرت آيت الله مدرسي ظن و وهم را مرحله سوم دانستند و در تبيين آن فرمودند انسان هاي مومني هستند كه به راهشان شكي ندارند و اعتقادشان صحيح است . ولي در همين اعتقادات صحيحشان وهميات و ذهنيات خود را دخيل مي كنند كه از خلوص اعتقادشان مي كاهد و مانع رسيدنشان به مرحله استقامت مي گردد.

گام بعدي مرحله تربص است. و منزل آخر توكل به خداوند سبحان. انساني كه به يقين و اميد برسد در راه صحيح موفق به استقامت در راه خواهد شد.

ايشان در خاتمه بياناتشان با اشاره به حوادث اخير در جهان اسلام و منطقه فرمودند علت استقامت شيعه در مقابل تحديدات و ظلمهاي ظالمان گره خوردن با مكتب اهل بيت و راه امام حسين عليهم السلام است. وقتي شيعه پشتوانه اي مانند امام حسين دارد و چشم اميدش به آينده با مختصات حكومت امام زمان است يقينا زمين نمي خورد و مقتدرانه در راه استقامت مي كند. و هر وقت سختي به ما مي رسد با ياد كردن مصائب امام حسين به يكباره اين مصيبت در چشممان كوچك و كمرنگ مي شود.

و صلی الله علی محمد و آله الاطهار.
تفسیر سوره مبارکه فصلت
رمضان المبارک ۱۴۳۶

یک دیدگاه

  1. سلام
    لطف می کنید اگر فایل صوتی جلسات را هم برای دانلود بگذارید

دیدگاه شما

ایمیل شما منتشر نمی شود.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>